SOLANGE landet auf der 1. Rabat Biennale für zeitgenössische Kunst in Marokko

(see english version below)

Good morning,

nach aufregenden Nachtaktionen haben wir es nun geschafft.
Wir freuen uns sehr!!!
 
AS LONG AS FOLLOWING OUR RULES IS MORE IMPORTANT THAN FOLLOWING OUR HEARTS, I WILL BE A FEMINIST.

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Fotos: Ferdinand Cibulka

Leuchtend pink und zweisprachig (englisch/arabisch) sind die gestickten Buchstaben am Musée Mohammed VI d’art moderne et contemporain in Rabat zu sehen.

Wie auch bei den SOLANGE-Projekten in Österreich geht es uns darum, Anliegen von Frauen vor Ort aufzugreifen, einen Raum für Diskussionen zu öffnen und eine Brücke zwischen den Geschlechtern zu bauen. Die ultimative Form dieses Brückenschlags ist die Liebe, die nicht nur gender- sondern auch kulturelle und geografische Grenzen zu überwinden vermag.

Ganz im Sinne des Biennale-Leitsatzes gehen wir zurück zum Ursprung allen Lebens und stell die Liebe über die von Menschen (meist Männern) gemachten Gesetze. Das künstlerische Momentum entsteht durch die Opposition von Gesetz/Konvention/Moral auf der einen und Herz/Liebe als umfassende, verbindende Energie auf der anderen Seite. Aus diesem Spannungsfeld heraus haben marokkanische Frauen Fragen generiert, die ihren Alltag prägen:

Wie sind gesellschaftliche Konventionen zu interpretieren oder zu überwinden, wenn wir die Liebe als Maßstab nehmen?

  • Ist die persönliche Freiheit ein Menschenrecht, das nur Männern gebührt und wenn ja, warum?
  • Verletze ich die Ehre meiner Familie, wenn ich meinem Herzen folge?
  • Wer hat die Definitionsmacht, wer legt die sozialen Codes fest?
  • Wer oder was macht Räume so eng, dass jenes zentrale Organ, das uns am Leben erhält, durch all die Zwänge und Regeln, die es zu beachten oder zu umschiffen gilt, zu ersticken droht?

 

طالما استمر اتباع قواعدنا أهم من اتباع قلوبنا، سأكون نسوية

 

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in Kooperation mit:

Vivian Simbürger (Stickerin)
Tina Themel (Text)
Birgit Schmoltner (Presse)
Lydia Krenz (Instagram) solange_theproject, #solange2018
Margarethe Clausen (Text Editing English)

 

English version:

Katharina Cibulka with SOLANGE  (German for “AS LONG AS”)

at the first International Biennale in Rabat, Morocco

From 24 September to 15 December 2019, the first International Biennale for Contemporary Art will be held in Rabat, the capital of Morocco, and dedicated solely to women’s works. The Biennale has been organised by the „Fondation nationale des musées du Maroc“. At the invitation of curator Abdelkader Damani, Austrian artist Katharina Cibulka will be represented by her project SOLANGE.

With the biennial‘s title „Un instant avant le monde“ („A Moment before the world“), the curator refers to two pillars supporting the event:

– an artistic radical decision for an international platform that shows for the first time worldwide works by female artists only.

– a return to the origins, the sources, the dreams, the imaginary, the „moment before the world“ and, as a result, a rewriting of art history in which women’s art is equally represented.

Finally, the Biennale in Rabat should provide an impetus for equality between women and men.

 

This is where Katharina Cibulka intervenes public space in Rabat with the large-sized embroidered sentence

 

AS LONG AS FOLLOWING OUR RULES IS MORE IMPORTANT THAN FOLLOWING OUR HEARTS, I WILL BE A FEMINIST.

 

In bright pink and two languages (English/Arabic) the embroidered letters will be seen on the facade of the Musée Mohammed VI d’art moderne et contemporain.

As with the SOLANGE projects in Austria, Cibulka aims to address local women‘s concerns, to create a space for discussions as well as building a bridge between the sexes. The ultimate form of this bridge is love, which is able to overcome not only cultural and geographical boundaries but also those of gender.

In the spirit of the Biennale’s guiding principle, Cibulka goes back to the origin of all life and places love above human- (mostly men-)made laws. The artistic momentum emerges due to the contrast between law/convention/morality on the one hand and heart/love as an encompassing, connecting energy on the other. On the basis of this tension, Moroccan women have generated questions that shape their everyday lives:

  • How can social conventions be interpreted or overcome if we take love as our benchmark?
  • Is personal freedom a human right that men only deserve and, if so, why?
  • Do I violate the honour of my family if I follow my heart?
  • Who has the power of definition, who determines social codes?
  • Who or what narrows spaces down so that our vital central organ threatens to suffocate due to the many constraints and rules we have to follow or circumnavigate?

 

Last but not least, this international art project is concerned with challenges of translation and the subtleties of the languages involved.

in cooperation with:

Vivian Simbürger (emproidering)
Tina Themel (text)
Birgit Schmoltner (press)
Lydia Krenz (Instagram) solange_theproject, #solange2018
Margarethe Clausen (text editing English)
SOLANGE landet auf der 1. Rabat Biennale für zeitgenössische Kunst in Marokko

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